A forgatókönyv a film alapja. A forgatókönyv tartalmazza a történet jeleneteit kronológiai sorrendben (úgy, ahogy a kész filmben majd látni fogjuk).
Benne van minden részlet, a történet helye és ideje, a cselekmény, megjeleníti a szereplőket, tartalmazza a párbeszédeket. Instrukciókat ad a beállításokhoz, plánokhoz, hang effektekhez, vágáshoz, stb. A filmet a forgatókönyvből kiindulva valósítják meg.
Aki forgatókönyvet szeretne írni, az legyen filmszemléletű! A forgatókönyvírónak ismernie kell a filmkészítés folyamatát. Amennyiben belevágunk, próbáljuk meg kezdésként, egy mondatban megfogalmazni a történetünk lényegét. Ha ez sikerült, akkor már meg is van a sztori alapja, már csak ki kell dolgozni, rá kell építeni a részleteket…
Pld. Egy férfi azt álmodja, hogy szikrázó, csillogó fehér fogakat szeretne (mint a fogkrém reklámokban is látni...), de mivel saját fogaival ezt nem tudja elérni, ezért kihúzatja az összeset, és helyébe csilivili protéziseket csináltat magának.
Dolgozzuk ki a karaktereket, (szereplőket) a helyszíneket. Írjuk meg az „akciót” a (történést), a párbeszédeket. Hozzunk létre, un. „plot point”-okat (váratlan fordulatokat), ezekkel tegyük változatossá, mozgalmassá a filmet. Ha a forgatókönyvünk nem tartalmaz „plot point”-okat, a filmünk egysíkú, unalmas lesz…
Állítsuk össze a forgatókönyv struktúráját. Hasonlóképpen, mint általános iskolában, fogalmazáskor… -Bevezetés
-Tárgyalás
-Befejezés A profi forgatókönyvírók un. ACT-okra (cselekmény-jelenetsor) bontják a történetet, következőképpen… -ACT 1., ebben a részben épül fel a történet alapja. -ACT 2., kidolgozásra kerül a történet, az akció. -ACT 3.,akció… tetőpont, végkifejlet, a történet megoldódik.
A három ACT-os struktúrát manapság négy ACT-osra (vagy többre) írják.
A négy ACT-os esetében, történet közepén, az ACT 2 helyén létrehoznak ACT2a ill. ACT2b-t. Ezáltal négy ACT-osra szerkesztik a forgatókönyvet. Miért? Egyszerű… mert így elkerülhető többek között az, hogy vontatottá váljék egy film. Tehát, a négy ACT-os szerkesztéssel még fordulatosabbá, érdekesebbé tehető a történet. A „zsenik” természetesen eltérhetnek ezektől a szabályoktól… már volt is rá számtalan eset… és csúcsfilm lett belőle! De addig is, amíg el nem érjük a zsenik szintjét, jobb, ha maradunk a bevált szisztémánál.
Ha valaki mélyebben és részletesebben szeretné megismerni a forgatókönyvírás rejtelmeit, szabályait, akkor bátran keresgéljen az interneten. Manapság, rengeteg hasznos információ birtokosai lehetünk íly módon.
Itt, ezen a weboldalon, nem kifejezetten a forgatókönyvírásra, hanem a videófilm készítésre szeretném kihegyezni a dolgot, ezért csak felületesen érintem az írás módját, szerkesztését, a teljesség igénye nélkül. Épp csak annyira, amennyi szükséges ahhoz, hogy átlássuk a lényeget, ismerjük meg a filmkészítés folyamatát, és egy saját filmet A-tól Z-ig összehozzunk.