A plán szót általában a filmesek, filmkészítők használják. Azért írtam, hogy áltálban, mert nem kizárólag... előfordul még építészek, divattervezők, fotósok, stb. köreiben is... bár a fotósok inkább a képkivágás szót alkalmazzák.
Végülis a plán is egy képkivágás, de mégis, ha halljuk ezt a szót akkor inkább mozgóképre, mint fotóra asszociálunk.
Ha valaki megismeri a plánok típusait, és tudatosan alkalmazza azokat a filmkészítés során, akkor már kezdőként is sikereket érhet el.
Sokféle plán létezik, de talán elmondhatjuk, hogy az alapok a következők...
NAGY TOTÁL PLÁN
TOTÁL PLÁN
KIS TOTÁL PLÁN
EGÉSZALAKOSPLÁN
AMERIKAI PLÁN
BŐ SZEKOND PLÁN
SZEKOND PLÁN
SZŰK SZEKOND PLÁN
PREMIER PLÁN
SZUPER PREMIER PLÁN
ANSNITT
Képkompozíciók
Egyteres beállítás; amikor a mondanivalónk, a téma, a kamerától egy bizonyos távolságra van, mélységben pedig, egy síkon helyezkedik el.
Két, három, vagy többteres beállítás; ilyen kompozíció esetén, mélységben több képsík van, vagyis egymás mögött több dolog, ami meghatározó, és fontos a képen.
Szimmetrikus beállítás; Ha valaki, vagy valami a függőleges középtengelyre szimmetrikusan van beállítva az adott plán nézetben.
Aszimmetrikus kompozíció; Ha a téma főtengelye, a szimetrikus beállítástól jobbra, vagy balra eltér.
Átlós kompozíció; Erről a kompozícióról akkor beszélünk, ha a fő esemény a plánon átlósan helyezkedik el.
Ansnittes beállítás; amikor a fő téma szemből van felvéve, de egy tárgy, vagy egy személy sziluettje is benne van a plánban.